A nyaralás mumusa: a fogfájás!

Mindenki legnagyobb örömére beköszöntött végre a nyár! Várnak a strandok, a tengerpartok, a fagylalt és a sok-sok élmény. Képzeljük csak el, ahogy a régóta áhított napágyon süttessük a hasunkat, kezünkben egy jégkockákkal hűtött Margarita. Elfelejtettük már az indulás előtti kapkodást, a reptéri idegeskedést, az otthoni gondokat, egy szóval a legnagyobb nyugalomban és lazulásban vagyunk.  Éppen a másnapra tervezett hajókázásról beszélgetünk a barátokkal vagy a családdal, amikor egy jeges korty után, éles fájdalom hasít belénk. Mi a manó? A fájdalom, ahogy megjelent, úgy erősödik és az esti órákban már a falat kaparjuk, miközben azon gondolkodunk, hogy mit fedez a biztosításunk és hogy mennyire lesz anyagilag „fájdalmas” tüneteink megszűntetése. Ismerős a történet? Mit is tehetünk a fájdalom ellen?  Egyáltalán, hogy lehet megelőzni, kivédeni a fogfájdalmat, nyaralás vagy utazás alkalmával? Mai cikkünkben erre keressünk válaszokat.

Sajnos a nyaralások 10%-ban fordul elő fogászati probléma, ami megkeserítheti az utazók élményeit, főleg külföldön. Míg a fejlett országokban nem okoz nehézséget fogorvost találni, mindenképp érdemes odafigyelni, hogy milyen biztosítással indulunk útnak. Általában a fogászati sürgősség beletartozik az alapellátási csomagba egy bizonyos összegig, de ha nem rendelkezünk biztosítással, vagy a problémánk meghalad bizonyos költségeket, bizony előfordulhat, hogy a nyaralás többe fog kerülni, mint ahogy azt először gondoltuk. Ezzel szemben a fejlődő országokban sokszor fogorvost találni sem egyszerű, nem beszélve a sterilitás és az egyszer használatos eszközök hiányáról. Ezeken a területeken, biztosabb hazánk nagykövetségein érdeklődni vagy hiteles honlapon keresgélni (pl. a Nemzetközi Utazásorvostani Társaság– International Society of Travel Medicine) megfelelő egészségügyi ellátás után.

A leggyakoribb hiba az, ha elhanyagolt fogazati státusszal indulunk útnak, illetve ha egy megkezdett kezelést megszakítva vágunk neki a nyaralásnak. Mindenképp érdemes fogászati szűrővizsgálaton részt venni az utazások előtt, hogy megelőzzük azt, ami lehet a nyaraláson elkerülhetetlenné válik. A különböző kezelések is meghatározhatják indulásunk időpontját, így fogtömések, foghúzások után érdemes legalább egy napot várnunk, míg befejezett gyökérkezelések után legalább három napot. Implantáció esetén: egyszerű beavatkozásnál egy nap, míg arcüregemeléssel kísért eljárás során legalább egy hét várakozási idő ajánlott.

A kiváltó ok elég széles körű, ismert, hogy a repülés során a kabinnyomás csökkenése miatt a rossz fogakban lévő gázok, tömések alá szorult levegő képtelen a nyomás kiegyenlítésére így feszítő fájdalom jelenhet meg, amely leszállás után elmúlhat ugyan, de akár fokozatosan erősödhet is. Búvárkodás, illetve a magashegyi sportok gyakorlása során ugyancsak ez a folyamat játszódhat le. A különböző fogpótlások, hidak, koronák szintén sérülhetnek, nem beszélve a fogszabályozó készülékekről és az egyéb balesetekről, ami fogazatunk épségét veszélyezteti.

Utazás előtti teendők, avagy mit vigyünk magunkkal:

• fogkefe, fogkrém, fogselyem, szájöblögető;
  • fogorvosunk elérhetőségét érdemes ilyenkor feljegyeznünk, ha bármi történik tudjunk útbaigazítást kérni;
  • mindig érdemes a számunkra leginkább bevált fájdalomcsillapítóból (pl. Cataflam, Flector) és nem-szteroid gyulladáscsökkentőből (Ibuprofen, Ibumax, Aspirin, stb.) pakolni az útra;
  • fogsor viselőknek ajánlott a fogsor rögzítő és tisztító készítmények mellett bepakolni régebbi fogpótlást (tartalékba, ha van);
  • egyszer használatos tű és fecskendő átöblítés céljából (letört fog, gyökérkezelés alatt álló fog, mély szuvasodás esetén).

A legfontosabb tanács azonban a megelőzés. Ha fogazatunk ápolt, utazás előtt ellenőrzött, kevés esély van arra, hogy keserű pirulákat nyeljünk az utazás alatt a finomabbnál finomabb falatok helyett!

Dr. Lőrincz Hajnal