Fogászati kozmetika

Mit takar a fogászati kozmetika (dentálhigiénia)?

A fogászati kozmetikai kezelések körébe olyan tevékenységek tartoznak, melyek a fogak tisztaságát, egészségét hivatottak visszaállítani illetve megtartani, és nem utolsó sorban, sőt sokszor első sorban fontos része a jól ápolt megjelenésnek.

Rendelőnkben önálló fogászati kozmetikai rendelést indítottunk be, ahol magasan képzett dentálhigiénikusaink végzik az ide tartozó beavatkozásokat. A dentálhigiénikus olyan magasan képzett asszisztens, aki önállóan, az orvossal együttműködve végzi a beavatkozásokat.

• így a fogkő professzionális eltávolítását,
  • hagyományos és homokfúvásos polírozást
  • íny-, és tasakkezelést,
  • fogápolási tanácsadást
  • fogfehérítés ( rendelői és otthoni)

Térjünk ki részletesebben ezekre a beavatkozásokra:

Fogkőeltávolítás

Még a leggondosabb szájápolás mellett is keletkezhet fogkő, melyet házilagos módszerekkel és eszközökkel nem lehet eltávolítani. Az eltávolítást bízzuk rendszeres időközönként szakemberre, hogy ő professzionális eszközökkel tökéletesen eltávolíthassa.

Mi is a fogkő?

A fogkő a fogakon maradt lepedékből képződik, mennyisége az idő előre haladtával gyarapszik, és a kellemetlen esztétikai hatáson kívül komoly fogínygyulladást, súlyosabb esetben fogágy betegséget okoz. A fog elvesztéséhez is vezethet. A folyamat egy kis fogínyvérzéssel, rossz lehelettel kezdődik, ínygyulladással folytatódik, kezelés nélkül pedig megkezdődik az íny pusztulása, sorvadása, és végső esetben a fogak meglazulása, elvesztése. A folyamat nem jár fájdalommal, így mire ön észreveszi az előrehaladott elváltozásokat, már sokszor nem lehet visszafordítani a folyamatot.

Ezért helyezzük a hangsúlyt a megelőzésre!

Mindenkinek azt ajánljuk, hogy egyéni hajlamtól függően fél-1 évente mindenképpen vegyen részt egy dentálhigiéniai kezelésen. Ezzel már nagyon sokat tett fogai egészségének megőrzéséért!

Hogyan zajlik egy professzionális fogkőtisztítás nálunk?

• először lidocain spray-vel érzéstelenítjük a fogínyt
  • ezután a fogkövet ultrahangos depurátorral (fogkőeltávolító készülékkel) távolítjuk el.
  • a nehezen hozzáférhető helyeken speciális kézi eszközöket alkalmazunk
  • A fogkő eltávolítás után a fogfelszíneket finom paszták, kefék, gumiharangok segítségével teljesen simára polírozzuk, megnehezítve a lepedék megtapadását a fogfelszíneken.
  • ha szükséges intraorális homokfúvót is alkalmazunk a durvább fogfelszíni elszíneződésekre.

Milyen  a homokfúvós polírozás?

Egy speciális eszköz alkalmazásával, nátrium-karbonát szemcséket levegővel-vízzel elegyítve történik a fogak letisztítása. Az eszköz segítségével a legnehezebben hozzáférhető helyekről is eltávolíthatóak a makacs szennyeződések és a fogak is némileg fehérebbekké is válnak.

Fájdalmas  beavatkozás a fogkőeltávolítás?

Miután a beavatkozást érzéstelenítésben végezzük, így inkább csak kicsit kellemetlen, amikor érezzük az ultrahangos depurátor rezgését. De az eredmény, az érzés, hogy tiszták és teljesen simák, elszíneződés mentesek a fogaink, kárpótol minden kis kellemetlenségért!

Fogkő eltávolítás után normális a fogyínyvérzés?

Ultrahangos fogkő eltávolítás során a depurátor megrezegteti a köveket, tehát mechanikai behatás történik. A gyulladt íny eleve hajlamosabb a vérzésre, így minél gyulladtabb az íny, annál nagyobb vérzést tapasztalhatunk a kezelés során. Ez a kezelés befejeztével pár alatt múlva elmúlik, esetleg még a másnapi fogmosásnál tapasztalható kis mennyiségben.

Kismamák figyelem!

A várandósság alatt rendkívül lényeges a fogkő rendszeres eltávolítása, hiszen ebben az időszakban a nyál összetétele megváltozik, ezáltal a fogkőképződés felgyorsulhat, és az ínygyulladás fokozódhat!

A fogkőben megtelepedő baktériumok képesek bejutni a véráramba, és akár koraszüléshez is vezethetnek!

A fogkő nemcsak a saját fogakon képződik, fogpótlásokra, koronákra, hidakra, még a kivehető fogpótlásra is rárakódik. Eltávolítása ugyanolyan fontos, mint a saját fogainkról.

Íny és tasakkezelés

Ha észrevesszük, hogy ínyünk duzzadt, piros,vérző és fájdalmas, akkor a fogínygyulladás tüneteivel szembesültünk.

A fogíny gyulladásért minden esetben a fogkő, és az azon elszaporodó baktériumok a felelősek.

A fogíny gyulladást megelőzhetjük rendszeres fogkő eltávolítással!

Ha a folyamat már előrehaladottabb, akkor a fogkő eltávolítása mellet a gyulladás megszüntetésére kell koncentrálnunk. Az ínygyulladás, illetve a fogágy gyulladása kihathat az egész testünkre. Gócként szerepel!

A hosszan tartó fogínygyulladás következtében a fogakra feszesen tapadó íny meglazul, rés alakul ki az íny és a fog között. Ezt a rést hívjuk tasaknak. Ez akár 1 cm mély is lehet. A tasakba bekerül a lepedék, ezzel együtt a baktériumok, melyek ott elszaporodnak. Ezt a területet tisztítani otthon nem tudjuk, csak fogászati rendelőben lehetséges. Tasakkezelés során a fogkövet az íny mélyebb íny alatti részeiről is eltávolítjuk, gyógyszeres folyadékkal átöblítjük, majd egy fertőtlenítő géllel kezeljük. Ideális esetben az íny képes visszatapadni a fogra, és a kialakult tasak megszüntethető. Súlyosabb  esetekben parodontológus  felkeresését javasoljuk.

Helyes fogápolás technikájának megtanítása

Fogat mosni mindenki tud! – vagy mégsem?

gyerekkorunkban megtanultunk fogat mosni  – valahogy!  Ez azonban korántsem biztos, hogy a számunkra tökéletes technikát jelenti.

Minden fogazat más, mindegyikhez meg kell találni a leginkább passzoló fogmosási, fogtisztítási technikákat.

A dentálhigiénikus ebben nagyon sokat tud segíteni!

• Plakk festéssel  (fogmosás után a megmaradt lepedék láthatóvá tételével) feltérképezi, hogy melyek azok a területek a fogmosási gyakorlatunkban, amelyek kevesebb figyelmet kapnak, így ott nagyobb a valószínűsége, hogy nem sikerül a lepedéket tökéletesen eltávolítani.
  • Fogtisztítási technikákat illetve eszközöket ajánl, valamint begyakoroltatja ezek használatát, annak érdekében, hogy fogaink tökéletesen tiszták legyenek.
  • Fogpótlások, implantátumok, fogszabályzó készülék viselése esetén is kiemelkedően fontos fogazatunk helyes ápolása.
  • Az ehhez szükséges speciális eszközök gazdag választékában és használatában is nagy segítség a dentálhigiénikus szakszerű útmutatása.

Fogfehérítés

Az első benyomás, akár bevalljuk- akár nem nagyon fontos! Néhány másodperc alatt kialakítjuk véleményünket a velünk szemben állóról. A kedvező benyomáshoz az ápolt külső és a szép mosoly elengedhetetlenül hozzátartozik. Fogaink szépsége óriási hatással van kapcsolataink minőségére, önbizalmunkra.

Mitől színeződhetnek el fogaink?

Az elfogyasztott táplálékok és folyadékok ( kávé, kóla, vörösbor festékanyagai, dohányzás) általában a barnás-sárgás elszíneződéseket okoznak.

A fogállomány mélyebb vagy teljes elszíneződéséért általában a fogak fejlődése során bekövetkező különböző hatások (gyógyszerek, ütések, sérülések) a felelősek, illetve öröklött tényezők is közrejátszhatnak. Itt kell megjegyeznünk, hogy az ilyen elszíneződések fehérítése a legnehezebb feladat, általában nem, vagy alig javul az otthoni vagy rendelői fogfehérítés hatására.

Nagyon gyakori jelenség még, hogy a gyökérkezelt fogak idővel szürkésen-barnásan elszíneződnek.

Ilyen esetekben a belső fogfehérítést ajánljuk, és nagyon szép eredmény érhető el vele. Ez abban különbözik az otthoni vagy orvosi fehérítéstől, hogy a fehérítő gélt a fog belsejébe helyezzük, és a fogat ideiglenes tömőanyaggal zárjuk le. A folyamatot néhány alkalommal ( 5-10 naponta) megismételjük, a kívánt szín eléréséig. Ezután a fogat tömőanyaggal véglegesen lezárjuk. Ezt a fajta fehérítést természetesen csak és kizárólag gyökérkezelt fogak esetében végezzük! Élő fogakon elvégzése nem lehetséges!

Az elszíneződött fogakat ma már többféle módszerrel, egyszerűen lehet fehéríteni. Természetesen mindenkinek más és más árnyalatú a fogszíne, így a fogfehérítés hatásosságának mértéke is egyénenként változik, de két-három árnyalatnyi fehéredés minden fogszínnél elkérhető.

A fogfehérítés kizárólag az eredeti fogakra van hatással, a koronákat, fogtöméseket nem fehéríti ki. Ezért ha túl feltűnő a színkülönbség, akkor koronák, tömések cseréjére lehet szükség. A fogfehérítést egy esetleges fogpótlás vagy töméscsere megkezdése előtt kell elvégezni, és annak eredményének függvényében kell megállapítani az új fogpótlás vagy tömés színét.

Ezért nem ajánljuk, hogy otthon, orvosi felügyelet nélkül próbálják fehéríteni fogaikat. Előfordulhat, hogy a színkülönbség olyan nagy mértékű lesz, hogy az összképet teljesen elrontja. Azonnal láthatóvá válnak a pótolt vagy tömött fogak.

Mit kell tennem fogfehérítés előtt?

A fogfehérítés feltétele, hogy fogaszatunk, fogínyünk tiszta és ép legyen. Ezért a fogfehérítés első lépése a professzionális fogtisztítás,  fogkő eltávolítással és polírozással. (Természetesen ha vannak lyukas fogaink, azt előbb be kell tömni lyukas fogak mellett nem végezhető fogfehérítés!)

Ezen lépések után kezdődhet meg a fogfehérítés.

Milyen módszerei vannak a fogfehérítésnek?

Orvosi, vagy rendelői fogfehérítés

A ma elérhető leghatékonyabb technológia.

Menete a következő:

1. fogakat átvizsgáljuk, a fogköveket, egyéb lerakódásokat eltávolítjuk, professzionális szájhigiénés kezelést végzünk.
  2. Meghatározzuk a fogak aktuális színét fogszínkulcs segítségével.
  3. Az érzékeny ínyt speciális védőanyaggal fedjük be.
  4. A fehérítő gélt felvisszük a fogakra, majd 15 perc múltán lemossuk. A folyamatot a kívánt fogszín eléréséig, de legfeljebb még 2-szer megismételjük.
  5. Ismét megnézzük a fogszínt, hogy megállapítsuk hány árnyalatot fehéredtek a fogak.

Otthoni fogfehérítés

Rendelőnkben otthoni fehérítésre az Opalessence® fogfehérítő rendszert alkalmazzuk. ( Ez az Amerikai Fogorvosok Egyesülete által elsőként elfogadott fogfehérítő rendszer.)

A fogakról lenyomatot veszünk, melyre a fogtechnikus elkészíti az ún. fogfehérítő sínt.( ez egy átlátszó, semmilyen kellemetlenséget nem okozó műanyag sín). Ezt követően ön az áltatunk adott fogfehérítő anyaggal önállóan, otthonában végzi a fogfehérítést.  A géllel feltöltött sínt éjszakára kell feltenni, 6-8 óra alatt fejti ki a fehérítő hatást. A gél a fogzománccal nem lép reakcióba, annak szerkezetét nem károsítja, csupán a fogakra rakódott szennyeződéseket oldja fel.

Ez a kezelés is hatékony, de hosszabb ideig (5-10- napig tart), mint a rendelői fogfehérítés.

Milyen hosszan tart az elért eredmény?

Ez nagymértékben függ az ön életmódjától. A kezelést követően 2-3 napig semmilyen színezőanyagot tartalmazó étel, ital fogyasztása nem ajánlott ( kávé, tea, kóla, vörösbor, cékla). A dohányzás is befolyásolja a fogszín tartósságát.

Megfelelő szájhigiéniával az eredmény sokáig fenntartható.