Koronák, hidak

Az egyik leggyakoribb pótlási feladatunk, hogy a gyökérkezelés következtében meggyengült, vagy szuvasodás okán sérült, esetleg fogazati rendellenesség miatt a fogra úgynevezett köpenykoronát készítünk.

A mai technikákkal mind színben mind formában esztétikai megjelenésében és funkciójában kiváló fogpótlást tudunk készíteni.

Milyen koronák léteznek?

Fémkerámia koronák - porcelán korona

porcelán koronaA fémkerémia koronák (Porcelán korona) a legáltalánosabban elterjedt pótlás típus. Esztétikus, még az avatott szem számára sem felismerhető, természetes hatást kelt. Kevésbé színeződik ételek, italok hatására, a nyelv számára kellemes érzést kelt, a rágónyomással szemben ellenálló. A pótlást két összetevő alkotja, egy vékony  speciális porcelánfémből készült váz amire rámintázzák a porcelán borítást. Ezt több rétegben viszik fel, majd ráégetik.

Cirkonium-oxid vázas pocelán korona

korona cirkonEgy új lehetőség! Fémmentes pótlás, amely a fém allergiában szenvedők számára – akikből sajnos egyre több van – egy kiváló megoldás.

Ebben az esetben a porcelán borítást fém váz helyett egy áttetsző cirkónium-oxidból készült vázra égetik. Ennek a váznak a készítése a fogtechnikus számára nagyobb kihívást jelent, de az esztétikai eredmény a többletköltségért kárpótol!

Kozmetikus öntött korona (K+B)

Ha az orvosi szempontok indokolják, (nagyon erős rágás, a fogak extrém terhelése bizonyos sportoknál, éjszakai fogcsikorgatás esetén) a fogak rágófelszíne és hátsó része orvosi fémötvözetből készül, külső felszínét kemény műanyag leplezéssel látják el. Orvosi szempontból azonos értékű bármelyik pótlás típussal, de esztétikai szempontból viselésekor bizonyos kompromisszumokat kell kötni.

Fémkoronák

A rágófogak területén, ahol nem látszik, de komoly erőhatásoknak van kitéve, alkalmazunk leplezés nélküli úgynevezett fémkoronákat.

Ezek anyaga nemesfém illetve különleges rozsdamentes ötvözet.Előnyük, hogy ideális elhorgonyzást biztosítanak egyes pótlás típusokhoz, hátrányuk a fémes szín. Alkalmazását pácienseinkkel előre megbeszéljük.

Műanyag koronák

Hosszú távú megoldásként ma már nem jöhetnek szóba, (törés, kopás, elszíneződés, parodontológiai problémák miatt). De rövid távon, ideiglenes pótlásként, amíg a végleges pótlás elkészül, gyakran alkalmazzuk.

Mi a különbség a híd és a korona között?

A leggyakoribb pótlástípus a hídpótlás aminek nagyon fontos eleme az eddig ismertetett korona. A koronák képezik a hídpótlás „pilléreit“. A pótolandó foghiány két szélső fogát bekoronázzuk és a hiányzó fogakat a koronák által tartott hézagfogak alkotják, amelyek formája a pótolandó fog formájának felel meg. Ezek egy egységet alkotnak és beépített pótlásnak nevezzük őket. A szájban ragasztóval úgynevezett cementekkel rögzítjük és nem távolíthatók el.

Összehasonlítás:

hídpótlás – korona

A fogászati koronák és hidak készítésének munkafázisai

A fogászati koronák készítése egyrészt fogorvosi másrészt fogtechnikai munkafázisokból áll.

Ezek a következők:

1. diagnózis, röntgen, megbeszélés, kezelési terv készítése esetleg tanulmányi minta  készítése(fogorvos)
  2. Érzéstelenítésben a fogakat előkészítjük a korona vagy hídpótláshoz. (fogorvos)
  3. Lenyomatvétel, fog színének kiválasztása (fogorvos és páciens együtt)
  4. A fogmű a fogtechnikai laboratóriumban elkészül, vagy véglegesen vagy próbára. (fogtechnika)
  5. A fogmű szájba helyezése, amit vagy véglegesen vagy ideiglenesen rögzítünk megfelelő cementek vagy paszták segítségével.( fogorvos)
  6. Ha a fogmű próbára érkezett, ezt elvégezve visszaküldjük a laboratóriumba.Ismételt visszaérkezése után átadjuk.

Mennyi idő alatt készül el a pótlásom?

Általában a fogorvosi munka – előkészítés, lenyomatvétel – befejezésétől számítottan 7-9 nap.

Meddig leszek fog nélkül?

• Ha régi pótlást cserélünk, és a levett pótlás javítható, a végleges pótlás elkészültéig azt visszahelyezzük.
  • Készíthető 2-3 nap alatt ideiglenes fogpótlás műanyagból. Ezt  fogtechnikus készíti.
  • Amennyiben az eset megengedi, a rendelőben található ideiglenes koronákkal tudjuk biztosítani az esztétikus megjelenést. Amit az előkészítés után azonnal fel tudunk helyezni.
BETEGTÁJÉKOZTATÓ Rögzített pótlások (koronák, hidak)

A foghiányok pótlására Önnél megfelelő számú és elhelyezkedésű fog áll rendelkezésünkre, így rögzített (beragasztott un. fix) fogpótlás készítésére van lehetőségünk.

A fogpótlás készítésének menete

Az előkészítés során a pótlást viselő pillérfogakat előkészítjük – megcsiszoljuk.

A csiszolás a fogat nem teszi tönkre! Az előkészítés a fog várható élettartamát jelentősen nem befolyásolja. Ezután a fogtechnikus számára az előkészített fogakról lenyomatot veszünk, melyre a technikus elkészíti a pótlást.

A pótlások fém-kerámiából, (un. porcelánból), vagy öntött eljárással műanyag leplezéssel készülhetnek Mindkét pótlástípus orvosi szempontból azonos értékű, de jelentős esztétikai különbség van köztük.

A hidak élettartama nem korlátlan, számtalan tényezőtől függ. Szájápolás, a rágás típusa, a pótlás nagysága, igénybevétele, híd anyaga stb.

Mindezek függvényében a pótlások átlagos elfogadott élettartama 5-9 év.

A nagyon hosszú ideig viselt pótlások alatt általában néhány pillérfog teljesen elkorhad és ezekre már új beépített pótlás nem készíthető. . Amikor egy új pótlás elkészül, 15-20 percre felhelyezzük ragasztó nélkül, hogy pontosan a helyére kerüljön, majd ezek után ragasztjuk ideiglenesen vagy véglegesen.

Kockázatok, veszélyek

A lecsiszolt fog hidegre-melegre, édesre-sósra a pótlás beragasztásáig érzékeny lehet.

Esetleg 7-10 napig még a pótlás felragasztása után is. A panaszok fájdalomcsillapító hatására legtöbbször megszűnnek. Ha a fájdalom kínzó, éjszaka nem alszik tőle, az előkészített, lecsiszolt fog ez esetben a pótlás felragasztása előtt kezelésre szorul.

A fog csiszolása során sérülhetnek a lágyrészek, elhalhatnak a fogak a fúró által okozott túlmelegedés vagy a fogbél közelsége miatt, ami gyökérkezelést tesz szükségessé.

A lenyomatvétel során adódhatnak nehézségek, hányinger, hányás, előfordulhat a lenyomatanyag félrenyelése (aspiráció), régebbi korona vagy híd leesése, elmozdulása. Lenyomatvételnél az erősen mozgó fogak benne maradhatnak a lenyomatban.

Előfordulhat, hogy a ragasztócement elenged és a rögzített pótlás leesik a fogról, (extrém esetben ezt a páciens le is nyelheti).

Kialakulhat allergia is a fogpótlás anyagára, így ha tudomása van meglévő fém-vagy műanyag allergiájáról, kérjük még a tervezés fázisában feltétlenül jelezze!!

Ha a fog a pótlás felragasztása után begyullad, legtöbbször a pótlás eltávolítása nélkül, a koronán keresztül kezelhető és a panasz megszüntethető.

A porcelán leplezésű hidak sérüléseit előidézheti gyümölcsmagra vagy más kemény tárgyra való ráharapás, szélsőséges hőhatás vagy éjszakai csikorgatás. Ha a híd-, vagy korona-pótlást túl nagy terhelés éri előfordulhat a híd törése, vagy a leplezés leválása.

Ha a porcelánból pici darab pattan nem látható helyen (pl. a rágófogaknál), a probléma polírozással megoldható. A pótlások alatt ill. a koronaszélek mentén még gondos szájápolás mellett is a fogíny fogmosáskor vérezhet. Ez még nem ad okot aggodalomra, a tünetek szájöblítő ill. szájzuhany használatával csökkenthetők.

Ha fogpótlása panaszt okoz, ne várja meg amíg bedagad vagy fájdalma tűrhetetlenné válik, mert elveszítheti tartófogát ill. pótlását!

Garanciafeltételek, jótállás

Munkánk a garancia körébe tartozik.  A garancia feltétele az időnkénti kontrollvizsgálaton való megjelenés, a megfelelő szájhigiéne fenntartása ( pl.  rendszeres fogkőeltávolítás stb).

Bármilyen felmerülő panasz vagy probléma esetén további megbeszélés céljából kérjük jelentkezzen kezelőorvosánál!