Összefoglaló a NEAK finanszírozott fogászati ellátás finanszírozásáról
A fogászati alapellátás mindig is mostohagyerek volt a finanszírozás tekintetében, hiszen az egyik legköltségesebb anyag és eszköz, energia és munkaerő igényes orvosi szakmák közé tartozik.
A fogászat finanszírozása a kezdetektől fogva (2000-es évek eleje) alulfinanszírozott volt, mostani kifejezéssel élve mi 23 éve ársapkával dolgozunk! Tehát a bevételek limitálva vannak, miközben a vállalkozás költségei a szolgáltatót terhelik.
2019-ben a szakma már megkongatta a vészharangot, és jelezte a döntéshozók felé a helyzet tarthatatlanságát. Az akkori figyelem-felhívó akcióban mi is részt vettünk.
A közfinanszírozott fogászati ellátást végző orvosok száma a háziorvosok számához képest elenyésző, így nem tudnak hathatós érdekérvényesítő képességgel rendelkezni.
- december 16-án adták ki társadalmi egyeztetésre az Egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999.(III.3) Kormány rendelet módosításának tervezetét, mely rendelkezik a fogászat finanszírozásának megváltoztatásáról is.
A Kormányrendelet dec. 30-án megjelent, és 2023 Jan. 1-én hatályba is lépett.
Röviden összefoglaljuk a változtatás lényegét.
.
Az új finanszírozás szerint a fix díjat – mely a rendelő állandó kiadásainak egy részét fedezte eddig, most elvonták és beépítették a teljesítmény finanszírozásba.
A teljesítményt pedig indikátor alapú teljesítmény finanszírozás alapján állapítják meg.
4-féle indikátor került meghatározásra:
- Tömés utáni gyökérkezelés 2 éven belül
- Tömés utáni foghúzás – 2 éven belül
- szűrés
- fogkőeltávolítás
A probléma evvel a következő: ezek az indikátorok nem a fogorvos szakmai munkájának minőségét mutatják, erősen függ a páciensek szájhigiéniájától, orvoshoz járási szokásaitól, tehát nem alkalmasak minőség indikátornak. Erre az orvosnak sok esetben nincs ráhatása.
Az indikátor rendszer az orvost bünteti, ha a tömött fogat 2 éven belül húzni vagy gyökér kezelni kell. Ez azt jelenti , hogy az orvostól pénzt vonnak el, ha megpróbál megmenteni egy olyan fogat, amely nem biztos, hogy kibír még 2 évet. Ez számunkra szakmailag sem elfogadható.
A bevezetett indikátor-rendszer szakmai szempontból erősen aggályos, hiszen az orvosnak mérlegelnie kell a szakmai és a finanszírozási szempontok között, és egyik ellenérdekelt a másikkal szemben.
A finanszírozás ezen átalakítása alapján a szolgáltató bevételének 80 %-át a teljesen változó és kiszámíthatatlan teljesítmény finanszírozás adja, miközben a rendelő fenntartásának és rendelkezésre állásának költségei egyre emelkednek , és akkor is megvannak, ha kevesebb beteg látogatja a rendelést.
Már megkaptuk az új indikátor rendszer szerint számolt finanszírozásunkat, mely az eddigiekhez képest – 20%-os elvonással járt.
Jelen formájában a bevezetett elszámolási rendszer leginkább egy kaparós sorsjegyhez hasonlít, melyről két hónappal később (utófinanszírozás) tudjuk meg, hogy nyertünk-e egyáltalán, illetve mekkora összeget.
Eddig a forráshiányt a magánellátás bevételeiből fedeztük, azonban ez a továbbiakban már nem tartható fenn!
Soha nem tettünk különbséget sem szakmai sem egyéb szempontból a közfinanszírozott és a magánellátás páciensei között, mert hisszük és valljuk, hogy nem lehet kétféle minőségben dolgozni!
A mostani rendszer alapján a rendelkezésre álló összegből a TB-s ellátás minősége nem biztosítható!
2023.04.06.