Fogeltávolítás

Végső megoldás!

Orvosaink mindent megtesznek, hogy Ön ne veszítse el egy vagy több fogát, de sajnos vannak esetek amikor a fogeltávolítás elkerülhetetlen.

Például:

• foglazulás, a fog tartószerkezetének meggyengülése,
  • törés, a fog koronai része már nem alkalmas pótlás készítésére
  • protetikai szempontok
  • ha a gyökérkezelés akadályba ütközik
  • kiterjedt gyulladásos folyamatok
  • gyökérhártya elváltozás.
  • útban lévő vagy elő nem tört bölcsességfogak, melyeknek már nincs helyük a fogívben, vagy környezetük folyamatos gyulladásban van.
  • góctünet esetén.

A beavatkozást csak akkor végezzük el, ha páciensünk már fájdalmat nem érez, tökéletesen elzsibbadt! Pácienseink azt, hogy az orvos „dolgozik“ illetve nyomást-feszítést érezhetnek, de éles fájdalmat nem!

Amennyiben bármilyen vérhígító készítményt szed, feltétlenül közölje fogorvosával!

Ilyen készítmények például:
Syncumar, Aspirin protect, Astrix, Asasantin, Disgren,  Kardogrel, Marfarin, Plavix,Ticlopidin hexal, Trombex, Rosuvastatin, Stb.

Fogeltávolítás,  utáni teendők és általános tudnivalók

• Az eltávolított fog helyére gézgombócot helyezünk, melyet 20-30 percig ráharapással a helyén kell tartani. Miután kidobtuk, egy nagyot lehet öblíteni. Amíg a zsibbadás fennáll inni szabad, de enni nem ajánlott!
  • A sebgyógyulást ne zavarjuk meg! A sebben lévő  véralvadékot, ami megtekintéskor szürke kis gombócnak látszik ne szívogassuk, ne piszkáljuk, ne próbáljuk semmilyen módon eltávolítani! Alkohollal semmiképpen ne öblögessünk!
  • Néhány napig kerüljük az apró magvas ételeket ( pl. rizs, mák, eper,  málna, dió, stb.), valamint a tej-, és tejtermékeket.
  • Fogat mosni  a beavatkozás utáni napon lehet, de a húzás helyére ügyeljünk, nehogy eltávolítsuk a véralvadékot. Ezzel megelőzhetjük a fogmedercsont gyulladást.
  • Műtéti fogeltávolítás után kövesse az orvos utasítását, jegelés, fájdalomcsillapítás , antibiotikum, varratszedés stb.

Fontos tudnivalók:

• A fogeltávolítás műtét! A leggondosabb beavatkozás után is felléphetnek szövődmények.
  • Az érzéstelenítés helyén szájnyitáskor, étkezéskor fájdalom jelentkezhet.
  • Ha a húzás helyén vérszivárgást észlel, harapjon kemény gézgombócra kb. 20 percre, ezt többször ismételje. Ha a vérzés nem áll el forduljon orvoshoz!
  • Bizonyos betegségeknél ( cukorbetegség, vérzékenység) a vérzés és a sebgyógyulás elhúzódhat.

FONTOS!

A húzás helyén egy két nap múlva szürkés-fehéres alvadék látható, ez nem genny! Ne piszkálja ki!

Bekövetkezhet fogmedercsont gyulladás (alveolitis) ami a húzás helyének elfertőződése, ekkor a sebet lezáró véralvadék (sárgás-szürkés kis csomó) kiesik, és helyén fájdalmas csontseb keletkezik. Tünetei: tompa, kínzó, halántékba, fülbe sugárzó fájdalom, rossz szájíz, rossz szájszag, levertség, a sebgyógyulás elhúzódása, esetleg láz. Általában a húzás utáni harmadik nap kezdődik a fájdalom ami legtöbbször 7-9 nap után spontán gyógyul. Ha felkeresi fogorvosát, helyi kezelés alkalmazásával csökkenteni tudja a fájdalmat.

Ha a húzás után dagadást, magas lázat, erős fájdalmat tapasztal azonnal forduljon orvoshoz!

A fogeltávolítás a panaszok megszüntetésének csak az első lépcsője. A sebgyógyulás után a rágóképességet tanácsos valamilyen megfelelő fogpótlással helyreállítani. Ennek elmulasztása a későbbiekben nemcsak esztétikai hanem a rágóképességben is további problémákat és panaszokat okoz. (pl: állkapocs ízületi fájdalmak, fogsorok rossz záródása, emésztési problémák stb).

Ma már a fogpótlások tág köréből választhatjuk megbeszélés és konzultáció után az Ön számára a legmegfelelőbbet!

BETEGTÁJÉKOZTATÓ Egyszerű fogeltávolítás, foggyökér eltávolítás

Miért kell a fogat kihúzni?

• az elhanyagolt szuvas fog és/vagy közvetlen környezetének megbetegedése gyakran ahhoz vezet, hogy már csak eltávolítani lehet a fogat. Az elhalt fogon keresztül a fertőzés ráterjed a fog gyökerének csúcsára és az azt övező csontra és gyulladást eredményez. Ennek eredményeként a fog körüli szövetek meggyengülnek, kilazul a fog, mozgathatóvá válik, ráharapásra fájdalmas. A gyulladás következménye láz és duzzanat is lehet. A felső fogak körüli gyulladásból arcüreggyulladás alakulhat ki,
  • A fog eltávolítása szükségessé válhat, ha folyamatosan gyulladást tart fenn (krónikus gyulladás, „Gócos fog”). Ebben az esetben a gyökércsúcs körül tályog alakulhat ki, mely látható a röntgenen is.
  • Néhány esetben ép fogakat is el kell távolítani, pl. fogszabályozás céljából a kisőrlőt vagy a panaszt okozó beékelt bölcsességfogat vagy szemfogat, illetve a fogpótlás tervezésekor akadályt jelentő rosszul nőtt fogat vagy a nagyon mozgó fogat.
  • A meggyengült, gyulladt fogágy (fogágybetegség, fogkő miatt) mintegy elengedi a fogat, a fog emiatt mozog, nem zár jól az íny körülötte. Ennek következtében a baktériumok megfertőzhetik a fog gyökerének környékét fájdalmat, gyulladást okozva.

A fogeltávolítás menete, érzéstelenítés

Helyi érzéstelenítésben végezzük, ami Lidocain oldattal történő injekciót jelent. Az Oldat adrenalint is tartalmaz! Erős gyulladás vagy szívbetegség esetén Ubistein® vagy Ultracain® érzéstelenítőt használunk ( hatóanyaguk: articain). Ezen oldatok is tartalmaznak adrenalint!

Miután a fogorvos meggyőződött a fog környékének érzéketlenségéről („elzsibbadásáról”), a fogó felhelyezése előtt a nyálkahártya sérülések elkerülése érdekében ínyletolóval leválasztja a fogínyt a fogról, majd a fogó felhelyezését követően mozgatással eltávolítja, kihúzza a fogat. Az érzéstelenítés ellenére eközben feszítő, nyomó érzés fellép, mert azt nem kapcsolja ki a szer. Ha gyulladt fogat távolítunk el a sebüregben lévő gyulladásos szövetet is el kell távolítani. Ez egy speciális éles szélű kis kanállal történik mintegy kikanalazva a gyulladt szövetet az üreg aljáról. A sebszéleket az orvos nyomással közelíti egymáshoz. A beavatkozás után l5 percig gézlapra kell harapni. A vérzés megszűnése után hazaengedjük.

Fogeltávolítás utáni szövődmények

Az egyik leggyakoribb szövődmény a vérzés. Nagyon gyulladt terület, vérzékenység (Gyógyszer okozta vagy öröklött), cukorbetegség és számos egyéb ok eredményezhet a foghúzást követően jelentős vérzést! Jelezze fogorvosának ha vérzékenységet okozó („vérhígító”) szereket szed, mint amilyen a Syncumar®, Astrix®, vagy az Aspirin Protect®.

Jelezze azt is ha vesebeteg és dialízist kapott!!!

A fog eltávolításakor bekövetkezhet a fogat körülvevő fogmeder nyúlvány (csont) törése, ilyenkor a kicsi letört szilánk később kilökődik az ínyen keresztül. Roncsolódhat a fogíny, berepedhet a szájzug, herpesz alakulhat ki az ajkakon. Előfordul a szomszédos fogak kimozdulása, vagy a szomszédos fogakban levő nagy tömés kibillenése. Megsérülhet a kihúzott fog melletti vagy szemközti fog, fogpótlás (porcelán korona borítása lepattanhat).

Felső fogaknál megnyílhat az arcüreg, alsó bölcsességfogaknál az alsó állcsontban futó érző ideg sérülhet, ekkor akár fél évig is zsibbadhat a húzott fog oldala. Az arcüreg megnyílása, nagyobb csonttörés esetén szájsebészeti kezelés válhat szükségessé. A tanácsok be nem tartása, nagyon gyulladt fog húzása miatt vagy egyéb okból kialakulhat a húzás helyének gyulladása, mely fájdalmas, akár lázat is okozó jelenség. Ekkor azonnal jelentkeznie kell fogorvosánál!

Foghúzás utáni teendők

Enyhe, szivárgó vérzés előfordulhat otthon, ilyenkor steril gézből hajtogasson bucit és a sebre ráhelyezve harapjon össze. Ha öt percen belül így nem szűnik a vérzés vagy az nagyon bő, forduljon azonnal orvoshoz! A sebet szívogatni, vízzel öblögetni tilos, ugyanis ez további vérzéshez vezethet.  Két nappal később javasolt fogmosás után Corsodyl® vagy Curasept®

oldattal történő szájöblítés, napi 2-3 alkalommal, ez fertőtleníti a szájüreget. Este az összes fogát mossa meg, másnap reggeltől óvatosan a seb közvetlen környékét is meg kell mosni (a sebbe ne nyúljon bele!), bő fogkrémes habbal.

Az arcot borogatni, párnával melegíteni tilos! A duzzanatot kívülről jegelje napi 5-6 alkalommal 1-2 percig. Felső fogak húzásakor egy pár napig kerülje az orrfújást. Ne végezzen nehéz fizikai munkát 7-8 napig. Fejét feltámasztva aludjon. Fájdalomcsillapítót szükség szerint vegyen be. Antibiotikumot csak az orvos utasítása esetén a rendelteknek megfelelően szabad szedni. Gyulladás, gennyesedés, szájnyitás nehézsége(szájzár) vagy láz esetén azonnal jelentkezzen fogorvosánál!

Bármilyen egyéb felmerülő probléma esetén azonnal telefonáljon kezelő orvosának!

Telefon (rendelő Sülysáp) : (29) 435-388 ill. Úri: (29) 456-940